Sprinttraining hardlopen

Sprinttraining hardlopen

Sprinttraining hardlopen: voor langeafstandslopers

Sprinttraining hardlopen: wist je dat sprinttraining je helpt om sneller en met een betere looptechniek te hardlopen? Waarschijnlijk denk je niet direct aan het doen van sprinttraining wanneer je traint voor langere afstanden. Toch heeft sprinttraining enkele grote voordelen voor langeafstandslopers. Sterker nog, de beste hardlopers doen bijna allemaal regelmatig sprinttrainingen.

Ten eerste spreek je met sprinttraining de snelle spiervezels aan die je op langzamere tempo’s nooit aanspreekt. Door ook deze snelle spiervezels te trainen, vergroot je de “vijver” van spiervezels die je kunt aanspreken wanneer je vermoeid raakt in een wedstrijd. Dit zorgt er ook voor dat je een betere eindsprint kunt leveren en dat kan net het verschil maken wanneer je die concurrent die jou altijd net verslaat in een wedstrijd weer tegenkomt.

Daarnaast heeft sprinttraining een erg positieve invloed op je looptechniek. Wanneer je sprint ga je reactiever, met een hogere pasfrequentie en meer op je voorvoet lopen, zo leer je door sprinttraining een efficiëntere looptechniek aan.

Sprinttraining hardlopen: hoe doe je het?

1. Maak de sprints niet langer dan 10 seconden, wanneer je langer op volle snelheid achter elkaar doorloopt ga je verzuren en dat is niet het doel van deze training.

2. Neem ten minste 2 minuten rust tussen iedere sprint. Door lang rust te nemen bouw je geen lactaat op en wordt het geen verzurende training, waardoor je geen zware benen krijgt.

3. Focus op ontspanning en een goede techniek. Wanneer je kijkt naar hoe Usain Bolt sprint, lijkt het alsof hij helemaal niet voluit gaat. De kunst van goed sprinten is ontspanning en technisch goed lopen.

Begin met versnellingen heuvelop. Loop als eerste sprinttraining op 90% van je maximale snelheid vier keer 10 seconden heuvelop met steeds twee minuten wandelen als rust. Heuvelop sprinten is een stuk minder belastend. Bouw geleidelijk uit naar zes herhalingen en doe de sprints op steeds vlakker terrein.

Wanneer je voldoende rust tussen de sprints neemt, is deze training helemaal niet belastend en prima te combineren met bijvoorbeeld een duurloop.

Sprinttraining hardlopen: aan de slag!

Doe iedere maand één keer per week enkele heuvelsprints zoals hierboven beschreven en merk wat dit voor jou doet.


Voorbeeld hardloopschoen voor sprinttraining: Asics DynaFlyte

Hardloopschoenen voor sprinttraining

In principe kun je sprinttraining op je gebruikelijke hardloopschoenen doen, je traint echter om zo reactief mogelijk te lopen tijdens het sprinten, waardoor het ideaal is om sprinttraining op spikes of wedstrijdschoenen te doen. Als je deze niet hebt is het aan te raden om een wat reactiever model hardloopschoen te gebruiken.

Bijvoorbeeld de New Balance 880 of 890, verder is de Asics Dynaflyte of Saucony Ride een goede optie. Kom bij ons in de winkel langs voor persoonlijk advies voor de beste hardloopschoenen voor jou.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden