Van haklander naar voorvoetlander

  • Geplaatst op
  • 6
Van haklander naar voorvoetlander

Van haklander naar voorvoetloper

Wellicht heb je weleens gelezen dat het beter is om als hardloper op je voorvoet te lopen in plaats van op je hak. Wanneer je een voorvoetlanding hebt, vang je op een betere manier de impact van de landing met je spieren en pezen op dan met een haklanding. Door een lagere impact op spieren en pezen wordt de kans op een blessure kleiner.

Daarom proberen veel hardlopers een voorvoetlanding aan te leren. Dit is echter lastiger dan het lijkt. Veel hardlopers gaan van een haklanding naar overdreven op de tenen hardlopen. Dit zorgt voor zeer veel spanning in de kuiten en heeft vaak kuitklachten en achillespees- of scheenbeenblessures tot gevolg.

Ideaal is om te leren om op je middenvoet te hardlopen, waarbij je iedere pas op je hele voet terecht komt. Je verdeelt de klap van de landing nu over de hele voet.


Figuur 1 Bron: Rothschild,Carey

Naast hoe je je voet iedere landing plaatst is ook waar je je voet plaatst van belang. Veel hardlopers landen voor hun zwaartepunt (rood). Het gevolg hiervan is dat het volle lichaamsgewicht op het voorste been komt bij de landing en er een grote impact is op de spieren en pezen. Een landing rechter onder het zwaartepunt (blauw) zorgt ervoor dat deze klap veel kleiner is. Je bevordert een landing recht onder je zwaartepunt door met een hogere pasfrequentie te hardlopen en een beetje voorover te leunen.


Figuur 2 Bron: goedetengezondleven.nl

Reacties

  1. Webshop Vullen PK Webshop Vullen PK

    Bedankt voor je reactie Kees, ik ga hier binnenkort een artikel over schrijven.

  2. Webshop Vullen PK Webshop Vullen PK

    Zeker erg belangrijk om een voor of middenvoet landing aan te leren. Zelf zou ik daar nog een goede lichaamshouding aan toevoegen, uitgestrekt en een beetje voorover vallen tijdens het hardlopen.

  3. Webshop Vullen PK Webshop Vullen PK

    Mee eens Moniek, veel hardlopers gaan geforceerd alleen maar op de voorvoet lopen. Wat zorgt voor veel spierspanning in de kuiten en juist kan zorgen voor een blessure. Het belangrijkste is om een voorvoetlanding niet te forceren.

  4. Webshop Vullen PK Webshop Vullen PK

    Klopt Rick, beide methodes zijn toch wel de grondleggers van op de voorvoet hardlopen.

  5. Webshop Vullen PK Webshop Vullen PK

    Bedankt voor je reactie Coleta. Slijtage kan inderdaad lastig zijn voor voorvoetlanders. Veel voorvoetlanders lopen namelijk erg op de buitenkant van de voorvoet, vaak zit er geen of minder slijtzool op deze plek, waardoor sneller slijtage optreed. Zelf liep ik eerder ook erg op de buitenkant van mijn voet, maar plaats ik deze tegenwoordig vlakker, over het hele oppervlakte van de voet, dit helpt erg tegen de slijtage. Uiteraard wel belangrijk dat je goed blijft lopen en niet geforceerd je voeten recht gaat plaatsen.

    Wel of geen hoge heeldrop is iets persoonlijks, zelf loop ik juist niet fijn op schoenen met een hoge heeldrop en kan ik alleen uit de voeten met lage heeldrop schoenen.

  6. Coleta Ariaans Coleta Ariaans

    Ik loop al vanaf 1995, 25 jaar dus, en vanaf het begin ben ik een automatische voorvoetlander. Nog nooit een blessure gehad, Moniek...
    Volgens mij is het niet alleen beter voor je spieren en je pezen, maar ook voor je kniegewrichten. Nadeel is dat ik vaak nieuwe schoenen nodig heb, verslijt 3 paar schoenen per jaar, waarbij de voorzool helemaal afslijt en de achterzool eruit ziet als nieuw. Ik doe max 400 km met een paar schoenen. Waar ik het heeeelemaaaal niet mee eens ben is dat aan voorvoetlanders geadviseerd wordt op schoenen met een lage heeldrop te lopen. Deze theorie is niet op mij van toepassing en kost mij veel meer moeite dan met een hoge heeldrop, liefst 1,2 mm. Heb tweemaal schoenen met lage heeldrop gehad... voor mij nooit meer.

  7. Moniek Roijers Moniek Roijers

    En trouwens, beter om niet op de voorvoeten te landen, te blessuregevoelig, maar op de middenvoet.

  8. Guus Verweij Guus Verweij

    Artikel lijkt nog niet helemaal af...
    Lees graag meer hoe je deze transitie maakt. Welke schoenen daarna erbij passen vind ik minder relevant.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.