Voorbereiding op een hardloopwedstrijd

  • Geplaatst op
  • 0
Voorbereiding op een hardloopwedstrijd

Voorbereiding op een hardloopwedstrijd - loop je beste wedstrijd!

Momenteel zijn de wegwedstrijden in volle gang, komend weekend doe je wellicht mee aan de Dam tot Damloop, of wellicht loop je binnenkort de Singelloop in Utrecht of de 4 mijl van Groningen. Maar hoe pak je zo’n wedstrijd nu zo goed mogelijk aan? Wat is de beste voorbereiding op een hardloopwedstrijd?

In dit artikel deelt PK-adviseur en topatleet Geart enkele tips met je die voor hem goed werken om optimaal te presteren op een wedstrijddag.

Voeding
Het eerste punt voor een goede voorbereiding op een hardloopwedstrijd is voeding, er zijn al veel artikelen geschreven over wat je het beste kunt eten voor een wedstrijd. Voor een marathon is het bijvoorbeeld belangrijk om de avond voor de wedstrijd vezelarm en veel koolhydraten te eten. Wat betreft de kortere afstanden is het ten eerste belangrijk dat je geen maagproblemen krijgt, dit betekent dat je geen voeding die zwaar op de maag ligt moet eten in de laatste drie uur voor de wedstrijd. Daarnaast is het belangrijk om niet veel anders te doen dan dat je gebruikelijk voor een training doet. Neem bijvoorbeeld een banaan of een gelletje een half uur voor de wedstrijd. Wanneer je langer dan een uur bezig bent met je wedstrijd is het aan te raden om ook tijdens de wedstrijd één of meerdere gelletjes te nemen.

Wedstrijdindeling
Denk bij een goede voorbereiding op een hardloopwedstrijd ook goed na over hoe je je wedstrijd gaat indelen, veel hardlopers gaan hard van start en komen vervolgens de man met de hamer tegen.

Een klant vertelde mij laatst dat hij niet aan progressieve, maar aan degressieve duurlopen deed, snel starten en langzaam stuk gaan.

Wanneer je echter te hard van start gaat, komt het punt waarop je technisch minder efficiënt gaat lopen en waar je van je aerobe systeem over gaat tot je anaerobe systeem eerder. Dit moment wil je zo lang mogelijk uitstellen, daarom is het belangrijk om “vlak” te lopen, de eerste helft net zo snel als de tweede, of met een kleine negatieve split, een snellere tweede helft. Wanneer je kijkt naar de wereldrecords, zie je ook dat bijna alle wereldrecord van 1500m tot aan de marathon met een negatieve split gelopen worden.

Instelling
Als laatste is je instelling voor en tijdens de wedstrijd erg belangrijk. Vaak zie je dat hardlopers veel te gestrest zijn voor een wedstrijd, vooral voor een marathon, wat natuurlijk ook logisch is. Een beetje spanning voor een wedstrijd is helemaal niet erg, en zelfs goed. Wanneer je echter verlamd wordt door prestatieangst, limiteert dit je prestatie. Wanneer je bij een grote wedstrijd een kijkje neemt in het eerste startvak, zie je vaak dat de topatleten, waar alle ogen op gericht zijn en die hun geld verdienen met de wedstrijd, tot een minuut voor de start grapjes met elkaar maken en de wedstrijd erg ontspannen benaderen. Om optimaal te presteren is ontspanning voor en tijdens je wedstrijd gewoon heel belangrijk.

Schoenen
En zoals je waarschijnlijk al weet, helpen de juiste schoenen ook erg mee! Zorg dat je de juiste schoenen draagt en dat de demping nog goed is. Twijfel je? Neem dan gerust contact op of kom langs bij PK om ze (gratis) te laten checken.

Online een afspraak maken

Een goede voorbereiding op een hardloopwedstrijd is dus het halve werk!

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust via info@pkrun.nl of kom langs in onze winkel.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden