Hardlopen en het Coronavirus

  • Geplaatst op
  • 0
Hardlopen en het Coronavirus

Hoe kun je verstandig blijven trainen met het Coronavirus? 

Hardlooptrainer Rob Veer van Runnersworld Magazine schreef afgelopen week een interessant artikel over hardlopen en het Coronavirus. Je immuunsysteem beschermd je tegen virussen, het is dus belangrijk om je immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Het doen van harde en zware trainingen is een grote aanslag voor je immuunsysteem. Daarom is het advies voor de komende periode om geen trainingen te doen die je als "zwaar" zou labelen. Nu er geen wedstrijden zijn, heeft het sowieso weinig nut om zware trainingen te doen.

Lees hier het Runnersworld Magazine artikel voor meer nuttige tips voor hardlopers.

Werken aan je aerobe basis

Nu alle hardloopwedstrijden voorlopig zijn afgelast of verplaatst, zal het een tijdje duren voordat je jezelf weer in een wedstrijd kunt gaan testen. Daarnaast is het dus ook niet verstandig om hard te trainen. Wat kun je de komende periode het beste doen op het gebied van training?

Momenteel is het nog niet bekend wanneer de eerste wedstrijden weer gelopen mogen worden, wat het moeilijk maakt om met een duidelijk doel te trainen.

Veel van de beste hardlopers van Nederland focussen de komende periode op het ontwikkelen van hun aerobe basis. Dit betekend veel in de lage hartslagzones trainen om een goede conditionele basis neer te leggen. Het doel is om de anaerobe drempel te verhogen naar een hogere snelheid, wat inhoudt dat je pas bij een hogere snelheid gaat verzuren. Nu ga je bijvoorbeeld vanaf 10 kilometer per uur over op je anaerobe systeem, door veel in de lage hartslagzones te trainen verplaats je deze snelheid naar 11 kilometer per uur. Zo zorgt het lopen van veel rustige kilometers ervoor dat je later een stap kunt maken om een dik persoonlijk record te lopen.

Gebruik de komende weken om je aerobe systeem te verbeteren, doe dit door vooral erg rustige duurlopen en extensieve intervaltrainingen te doen. Wanneer wedstrijden weer gelopen mogen worden kun je enkele specifiekere trainingen doen om snel in topvorm te komen.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.